søndag 7. mars 2010

Debut klasse 3... (Del 1 - konkurransen)

Så var debuten i klasse 3 unnagjort. :-P Poengsummen ble omtrent som forventet, (dvs. noe gikk bedre enn forventet, og noe gikk vel egentlig dårligere enn forventet, f.eks. innk. med stå...) Sari er jo egentlig en hund som stort sett gjør det hun kan og tåler en del før hun blir forstyrret, men det var veldig vanskelige forhold i denne hallen. Kommandoene ble nok litt kvalt av støynivået i dag, men totalt sett var jeg fornøyd med dagens prestasjon - ikke poengsummen(!) men sitter med følelsen av å ha oppnådd noe. Konkurransen ble bedømt av Øystein Ødegård (de fire første øvelsene), mens Stein Feragen dømte de fem siste.

Kort oppsummering:

Fellesdekk 4 minutter med skjult fører: 9,5 (38 p.)
Her fikk hun beste karakter av alle i pulja, trekk på 0,5 fordi hun snuste litt i begynnelsen.

Fri ved foten: 7 (21 p.)
Visstnok litt uryddig i begynnelsen (uten at jeg kunne merke det på Sari). Men ringen var så trang at vi knapt nok rakk å starte springmarsjen før den var over, og det var vanskelig å høre kommandoene, så det var vanskelig å få den helt gode følelsen her.

Sitt under marsj: 9 (27 p.)
Var veldig bra! Dommeren sa hun kunne ha klasket rumpa enda mer i bakken, men den var svært bevisst og rask, så den var absolutt godkjent.

Innkalling fra dekk med stå og dekk: 0 (0 p.)
Her burde jeg ha brukt håndtegn istedet for kommandoord siden det var en del uvante lyder i hallen, så hadde hun nok stoppet på "stå", men jeg tenkte ikke på det akkurat i dag... Dekk-momentet satt som et skudd selv om det ble veldig kort avstand. Ellers kunne jeg ikke finne noen feil med utførelsen, men det ble null likevel. Fikk egentlig ingen god forklaring fra dommeren om hvorfor... I regelverket står det at hund som ikke utfører ett av momentene ikke skal ha høyere karakter enn 7! (Det er nå et stykke ned til 0 fortsatt, så antakelig var dette ekstremt strengt bedømt!)

Fremadsending, dekk og på plass: 7,5 (30 p.)
Nå var vi over i den andre ringen, og denne var like gedigent diger som den andre var liten og knølete...(!) Avstanden fra startmerket og frem til ruta virket "milelang" for meg som har trent på gårdsplassen hjemme de siste 6 mnd... ;) Så jeg var spent på om Sari kom til å se ruta i det fjerne (men kjeglene var store og tydelige - ingen fare med det!). Jeg hadde ingen grunn til bekymring, - Sari løp veldig målbevisst rett i ruta! Men hun hørte nok ikke dekk-kommandoen, for her måtte jeg ha to forsøk før hun la seg, dermed gikk karakteren noe ned her også. Resten av øvelsen var forøvrig helt prima. Innkallingdelen her har vi trent fint lite på, men det var rett inn på plass i høy fart! Fliiiink jente Sari! :)

Apportering over hinder: 8 (24 p.)
Gikk helt fint med hoppinga frem og tilbake, men hun kunne nok ha plukket opp litt "renere". (Apporten flyttet seg vel 10-15 cm når hun skulle ta den opp fordi hun dyttet til den med snuta.)

Apportering av metallgjenstand: 0 (0 p.)
Dette syns hun er pyton - absolutt hater det! Kunne nok ha greid denne øvelsen før løpetida kom, men det har gått over en måned siden vi har trent metallapportering pga kulda. Så der har hun tatt et steg tilbake... Må nok sette på igjen litt tape en periode.

Neseprøve: 0 (0 p.)
Her ble jeg skikkelig positivt overrasket...! :)  Sari har foreløpig ikke vist noen tydelige tegn på at hun faktisk forstår hvilken pinne hun skal hente. Hun har bare tatt den første og beste, for da er hun såååå flink til å hente liksom... ;) Fredag hadde jeg ei lita treningsøkt på stua hvor Anne Line la ut pinnene, og det var første gang jeg kunne ane at det begynte å gå opp et lys for henne. Det kunne like gjerne ha vært flaks, men selv om det kanskje ikke var flaks så var i hvert fall ikke øvelsen på noen måte befestet godt nok.
Men i dag snuste hun over pinneraden skikkelig, og plukket riktig pinne på første forsøk, men...  Hun har ikke vært vant til å ikke få noen tilbakemelding fra meg på om hun har riktig pinne eller ikke, (har jo ikke kommet langt...!) så jeg tipper det var derfor hun slapp pinnen og sjekket "nabopinnen" en gang til. Hun plukket opp den riktige pinnen med en gang etterpå, men ved å ta opp en pinne og slippe den igjen har hun allerede fått 0 på øvelsen. Imidlertid har jeg jobbet veldig mye med å ikke tygge pinnene opp til tannpirker-lignende gjenstander, og det ser jeg resultater fra! Ingen tygging overhodet! :)

Kontroll over hunden på avstand: 8,5 (34 p.)
Gikk veldig bra! Kunne sikkert ha hatt et enda mer kvikke bevegelser, men fram-/bakdrift var det lite å si noe på.

Helhetsinntrykk: 8/8 (8 p.)
Her kunne de ha ønsket enda mer fres og fart fra Sari, men det er ikke realistisk å forvente det så kort tid etter avsluttet løpetid. Tvert imot var jeg fornøyd med tempoet - hun påvirkes av løpetida og ytet mye bedre i dag enn jeg fryktet/forventet :) Kanskje leverpostei-skiver til forkost den siste måneden har gjort susen... ?! ;)

Så det ble totalt 182 poeng i dag, og 11 plass av 20. Ikke noe å hoppe i taket for, men som Arild B. så hyggelig påpekte for meg så mistet vi jo 100 poeng på de tre øvelsene med 0. Med en åtter i dem hadde vi hatt en førstepremie. Så det er faktisk ikke langt unna! Og førstepremiene henger ganske høyt i klasse 3 - her er det en merkbar endring fra klasse 2(?!). Iflg. Arild var det slett ikke uvanlig at ingen ekvipasjer i klasse 3 klarte førstepremien... Det var kun to med 1. premie i dag - selv med 20 påmeldte! Men nå tar vi nok neste konkurranse når vi har fått trent ferdig programmet og konkurransene går utendørs. Jeg liker meg egentlig ikke så veldig godt i haller (unntak: Vinstrahallen for der er det så rolig), delvis fordi jeg (el. Sari) ikke er vant til at kommandoene må ropes ut høyt for at de skal høres.

Mulig det kommer bilder etter hvert :)

1 kommentar:

Caroline sa...

Morsomt å lese sammendrag :) Jaaaa bilder kommer smått om senn, nå får jeg snart nett hjemme.