lørdag 4. juli 2009

LP kl 2 på Vingrom

Det ble en 2. plass med 1. premie (162 poeng) i dag. Sari gjennomførte bra i dag, og jeg er veldig fornøyd med "tuppa"! ;)

Nå er jo ikke 162 poeng en sum å hoppe i taket av akkurat, (- det er jo en 1. premie og sånn sett helt ok), men det er de ytre faktorene i dag som gjør at jeg syns dagens prestasjon var så bra.

Temperaturen har ligget rundt "heite" 30 grader i skyggen nå i over 14 dager, og jeg har ikke klart å finne motivasjon til å trene effektivt. Mange av forsøkene har endt opp med en følelse av at jeg heller burde latt være å trene, så den siste uka har jeg vel gjort nettopp det... Jeg frykta heten i dag skulle ødelegge alt, så på tur bortover stoppa jeg ved Travbanen og lot bikkja ta et raskt bad i Mjøsa før vi dro videre. Med 30 grader i skyggen på Vingrom stadion, uten spesielt mye bevegelse i lufta tørka bikkja fort, men selv om det gikk over 2 timer etter badinga før hun skulle inn i ringen tror jeg det hadde en positiv effekt. Sari sto i hvert fall løpet helt ut, og tok siste øvelse med like stor glød som den første. (Det var det mange som ikke gjorde, og som måtte ha mange kommandoer for å orke "sitt opp" under avstandskommanderinga...)


1. Fellesdekk 3 minutter med skjult fører, karakter 10 (30 poeng)

Raskt ned, ligger stille og er rask opp også - ingenting å trekke for :)



2. Fri ved foten, karakter 8 (24 poeng)

Går jevnt over veldig pent, trekker fordi hun har en treg holdt (- det var en holdt fra sakte marsj - det har vi trent for lite på...), også gikk hun visst litt ut fra beina mine ved en anledning (fikk ikke jeg med meg egentlig, men hun kunne ha vært enda litt tettere inntil meg i helomvendingene).


3. Dekk under marsj, karakter 9 (9 poeng)

Hun dekker raskt når hun dekker, men dommeren sa at hun liksom måtte tenke seg om et lite halvsekund før hun la seg, så det resulterte i en snau lengde før hun la seg.


4. Innkalling fra sitt med stå, karakter 5 (24 poeng)

Hun kommer som ei kule, men stopper veldig tregt, så jeg bestemmer meg for å bruke dobbeltkommando før det er for sent. Han godkjenner øvelsen, men innrømmer at det er under tvil - og absolutt på hengende håret! (Men her mister vi jo mye poeng, siden det er koeffisient på 3...)


5. Stå under marsj, karakter 8,5 (17 poeng)

Helt grei, men kunne vel ha stoppet litt fortere? - husker ikke helt hva han sa, men var det en lengde tro?


6. Apportering, karakter 6,5 (13 poeng)

Hun løper raskt ut for å hente, passerer apporten med en halvmeter og bråsnur. Rasker liksom apporten med seg i full fart på tur inn mot meg igjen, så hun mister den,m plukker den opp og løper helt inn og avleverer. Å miste apporten straffes ganske hardt, så her gikk det også med noen poeng i minus... (det har aldri skjedd før, men slik er det nå bare...) ;)


7. Fritt hopp over hinder med sitt, karakter 9,5 (19 poeng)

Går ganske tett etter oppskrifta, - raskt ut, sitter greit og raskt tilbake. Halvpoenget i trekk - pga. litt skjev sitt på slutten tro? (Husker ikke helt, men jeg har litt inntrykk av at det var noen her og der, og det må vi få jobbet bort før vi går opp i klasse 3...)


8. Fremadsending med stå og på plass, karakter 9 (9 poeng)

Her var jeg klønete... Da jeg skulle "rette inn" mot kjegla så jeg at Sari ikke peilet ut kjegla, men istedet hadde fokus på en person som satt på motsatt sida av ringen. Så jeg sa (mens jeg pekte mot kjegla: "...nå skal du "gå ut" Sari, gå ut..." Og det kunne gått bra, for "gå ut"-kommandoen er morsom, og da var hun oppmerksom på hvilken øvelse hun skulle gjøre, men så glapp jeg henne...! Hun ruset avgårde - hadde jo hørt kommandoen hun, så da var det bare å løpe... ;) Heldigvis sa Rønning at han skulle se på dette som et hendelig uhell, men hadde han vært streng kunne han like gjerne ha gitt oss en null og gått til neste øvelse.

Men da vi startet på nytt gikk fremadsendinga veldig bra!

9. Kontroll over hunden på avstand, karakter 9 (18 poeng)

Dekker raskt ned, alle forflytningene går raskt og greit, ingen fremdrift. Trakk vel en karakter fordi hun setter seg opp "en hundredel" for tidlig i avslutningen av øvelsen.

10. Helhetsinntrykk, karakter 8 (8 poeng)

Her påpeker han at han kan trekke for det som skjer imellom øvelsene, deriblant "tjuvstarten" på fremadsendinga, derfor 8 poeng ;)


Sett under ett syns jeg dette var bra gjennomført. Både pga varmen, treningsmengden de siste ukene, pluss at jeg var på sommeravlutning fredag kveld, og la meg i halv tre-tida... Hadde nok litt "bomull" i hodet både jeg og Sari i dag, så vi skal ikke klage! Nå skal det vel med sannhet sies at ikke alle dommere ville ha godtatt omstart på fremadsendinga, så jeg var heldig, men hun kan den øvelsen så godt, så en null her ville ha vært sur.


Og i morgen er det en ny sjanse, på samme sted. (Da er det Lillehammer BHK som arrangerer, i dag var det Gudbrandsdal HK.) Håper konkurransen fra i dag "sitter i hodet", så hun er som et tent lys i morgen... :) Jeg merker i hvert fall at hun gjerne vil jobbe igjen - syns nok det har vært litt slakt den siste tida. Nå i kveld har vi gått tur sammen med Miley (aussie) og Zissi (sheltie), og da gikk hun helt bananas...! Løp som en gal, rundt og rundt på jordet! Det var såå gøy!!! :-D

3 kommentarer:

Caroline sa...

Super innsats i varmen! Hvordan gikk dag 2?

Linda og Sari sa...

Hmmm... skal vi ganske rolig forbigå dag 2 i stillhet mon tro... ;) - Neida! Jevnt over gikk det greit, men vi gjorde noen feil som vi legger oss på minnet og lærer av... :) Bl.a. fikk vi fryktelig lang avstand på innkalling med stå, veldig langt(!), nesten dobbelt så langt som dagen før, og da hjalp det lite at jeg brukte håndtegn på stå-momentet. Den lengden har vi nok ikke har trent så mye på, så det er en erfaring vi bare må ta med oss videre. Med så lang avstand blir farten kjempehøy og stoppen vanskeligere!
Karakterene ble: 10 på dekk, 8 på fri ved fot, 0 på dekk under marsj (pga dobbeltkommando), 5 på innkalling m/stå, 5 på stå under marsj - ingen av bikkjene ville stå stille der den dagen - det luktet rart...;), 8,5 på apportering, 9 på hoppet, 8 på fremadsending, 7 på avstandskontroll og 7,5 i helhet. Totalt 143,5 poeng.

Skal prøve å få lagt ut en filmsnutt ganske snart, men kameraet mitt er så tregt og Pinnacle virker ikke som det skal etter at jeg fikk maskin med Vista, så det blir en del klunder og heft...

Anne-Line,Pia og Veala sa...

Ho-hooo! igjen grattis med 1.plassen. Det var veldig bra gjort i den varmen. :-D Det skal bli spennende å se videoen fra stevne. Vi må nok ta en videodag snart! ;-)