søndag 5. oktober 2008

Sari, spor

I dag har Sari gått sitt aller, aller første spor!! :-) Ungene var med og både som figuranter og hundeførere ;-) Jeg måtte bare fiske frem mobilen og filme slutten på sporet, det var så artig!! Her er en "snutt" fra det første forsøket. Syns vel det er ganske greit gjennomført, ingen tvil om at hunden jobber seg frem i terrenget. Om hun i det hele tatt har registrert at det er et element som heter menneskelukt innimellom godbitene vet jeg ikke, men den oppdagelsen kommer i så fall etter hvert! Og det er viktig å huske på at både Sari og ungene er like uerfarne her, så dette kunne vært langt verre, ja! ;-D (Målet med denne treningen er kun å ha det gøy da, - bare så det også er sagt, - har ikke like høye ambisjoner innen bruks som i lydighet.)
Det gikk nok ganske sakte innimellom, - enkelte steder var det nok i overkant mange godbiter i sporet, men vi tok det med ro og lot Sari tygge - og tygge - og tygge... ;-D

Nesten fremme der Lisa har gjemt seg blir sporet brutt, og Sari får litt problemer. (Etter ca. 2 minutter på filmen.) Årsaken var nok at Lisa plutselig ombestemte seg og gikk bakover igjen i sitt eget spor ca 1 meter, for så å ta en annen vei. Det ble naturlig nok litt vanskelig, men istedet for å risikere masse surring rundt omkring for å finne igjen sporet, og i tillegg risikere at hun "snubler" over Lisa uten å følge noe spor på slutten, hjalp jeg henne og satte henne på igjen med en gang. Følte der og da det var det minste av to "onder", og - for å være helt ærlig - ikke noen krise ...


Det ble tre-fire korte spor i løpet av en drøy time i skogen i dag. Er veldig fornøyd, Sari ble sliten, og jeg tror nok seansen ga ungene litt ny lærdom også. Kenneth syns det var veldig morsomt å få holde i lina. (Til tross for mors "frenetiske" utbrudd om å holde lengre avstand i lina...) Begge var også veldig flinke til å holde seg i ro, slik at ikke oppmerksomheten til Sari ble skjøvet vekk fra selve "jobben": - å gå spor! Det vi skal gjøre bedre neste gang er å sørge for å ha en snor-leke med, så vi kan få til en avlutning med mer krutt i. (Kan ikke begripe hvordan jeg kunne glemme å ta den med ...! :-)

2 kommentarer:

Eagermind sa...

Dere er fortsatt kjempeflinke :) Har tenkt på å trene litt spor med mine selv, jeg får få med meg ei venninne og starte tenker jeg. Ellers har mamman til Sari begynt på agilitytreninger nå og skal på konkurransekurs i LP i helga, så kanskje det blir litt annet enn utstilling også framover? ;)andvari

Linda-beth sa...

Moro at dere skal på konkurransekurs i LP! Du skal se vi blir konkurrenter i LP-ringen om ikke så lenge... Vi drøyer agilitytrening en stund til vi. Det vil nok også kun bli for aktiviseringens skyld tenker jeg, og foreløpig har vi såpass mye å trene på at det store "aktiviseringsbehovet" ikke er tilstede! Men morsomt er det, så jeg skulle gjerne hatt flere timer i døgnet, jeg!