lørdag 15. mai 2010

Lydighet konkurransetrening

I dag har vi vært på Raufoss skistadion på konkurransetrening med Jan, Isabella, Hege og Line. (Pluss AnneLine og Mari, men de holdt seg på "tilskuerbenken" i dag ;-)) Hadde en veldig bra treningsøkt i dag! :-) (Ikke fordi alle øvelser gikk så innmari bra, og i hvert fall ikke fordi det var så innmari koselig vær, siden det "bøtta ned" mer eller mindre mesteparten av tida...) Men jeg gjorde noen greie erfaringer:

I dag gjorde vi ingen oppvarming utenfor ringen, kun ett kast med metallapporten. Det har jeg vel gjort på en konkurranse tidligere en gang, og da gikk det skikkelig skitt, men jeg tenkte nå jeg skulle prøve det likevel da ;) Men jeg tror konklusjonen blir at Sari trenger en liten påminnelse av enkelte momenter rett før vi går inn i ringen - f.eks. stå og dekk...

Men først "fri ved fot" som jeg syns var ganske bra i dag, og da tenker jeg spesielt på at jeg går slik jeg har trent på, og ikke lar meg stresse av kommanderinga. Det er så viktig, og hvis jeg kommer ut av fokus ødelegger jeg hele øvelsen.


Sitt under marsj: Ble vel litt labbe-bevegelse ved avslutningen, men ellers bra :)


Sari stopper/står ikke bra på innkalling med stå idag, og gjorde ikke det på forrige trening heller. Årsaken tror jeg er at jeg ikke har ventet lenge nok før jeg enten belønner eller kaller henne videre. Har aldri vært så veldig sterk øvelse, og lite fokus på denne øvelsen i det siste hjelper ikke på...


Fremadsending: Skikkelig ute og virrer her, kommer tidvis på hva hun holder på med slags øvelse, men fokus...? Ganske så fraværende - og det er ikke jeg vant til egentlig. Sari pleier å gjøre det hun kan, - fraværenhet hører løpetid til, da er hun ikke på nett. Kan ikke være løpetid på gang nå...?! Det er altfor tidlig - helt usannsynlig. Holder nok en større knapp på en kombinasjon av økt luktbilde i vått gress og lite belønning gjennom treninga. Ble nok litt irritert av det, - det høres på kommanderinga mi... ;-)
(Merket også på treninga torsdag at det var lenge siden vi hadde trent på gress... - snus-snus...!)


Apportering over hinder: (Sjekk den avslutninga! ;) - det har nemlig vært veldig mye kasting av priors pølsekuler i det siste...) :-D


Metallapporteringa er fortsatt ikke i boks, men her hadde vi et stort lyspunkt i dag! Etter treninga var slutt lånte jeg Isabellas metallapport som er noe ulik min egen (litt lettere siden den ikke har knekte hjørner, men ellers ganske lik) - og hun tok den!!! :-D Jippi!! Håper det er et tegn på at det løsner snart - det er fint lite tape igjen på min egen metallapport nå, men dog ikke helt fjernet... Så den som vises på videoen er den med tape på pinnen. Hun viser fortsatt tydelig at hun ikke liker det, men gjennomfører, og jeg er fornøyd så lenge hun ikke gir opp. (OG hun velger nå å plukke opp metallapporten istedet for tennisballen, fordi godbiter betyr mer for Sari enn noe annet og hun vet at henting av metallapporten gir godis i bytte - det gjør ikke ballen...)


Neseprøve: Sari tjuvstarter, derfor prøver jeg å stoppe henne, men kommer fort på at det er bedre å la henne gå. Tross alt skravla vi altfor lenge før vi kom i gang, så neste gang må vi kjøre øvelsene litt mer effektivt. Tekniske detaljer tar vi før øvelsen er startet, og i bunn og grunn har jeg ikke bruk for å vite om hun tar riktig pinne lenger - for det gjør hun! (he-he... - er skikkelig eplekjekk nå...!) ;-) Utenom tjuvstarten gjennomførte hun altså helt greit.


Avstandskontroll: Har en fremdrift på ca 20 cm. Skulle jo helst vært 0 så jeg jobber med bevegelsesmønsteret innimellom, men syns ikke det er så ille at jeg legger hele sjela i det. Akkurat nå er det andre ting som fokuseres mer på.


Tusen takk til Isabella for bidraget av film!! :-)

7 kommentarer:

Caroline sa...

Så gøy å se video! Dere er kjempeflinke, og jeg synes hvertfall det var mye bra her. Veldig moro at hun fullfører metallapporten selv om den fortsatt er litt "giftig" ;) Nå ble jeg litt inspirert, så nå stikker vi ut og trener litt selv :)

Linda og Sari sa...

Så bra!! Håper veldig at vi ses i Hønefoss - du har vel meldt på...?? ;)

Caroline sa...

Ja, jeg har meldt på! Treningen hjemme går supert, og nå er hun snart ferdig med løpetid, så da håper jeg vi rekker noen fellestreninger før konkurransen :)

Linda sa...

Det blir gøy! Gleder meg til 1. juni :) Har to mål denne gangen: Primært å gjennomføre hele konkurransen og gjøre alt "riktig" som fører, dvs. det Sari er vant til på konkurranse, i håp om at det medfører at mål to også oppnås - en 1. premie ;) Er nok meg det står på...

Sari sa...

Ehh... - gjøre det slik som Sari er vant til på TRENING så klart... ;)

Caroline sa...

Kjenner til den der! JEG trenger veldig mye konkurransetrening og må slutte å låse meg helt når jeg blir kommandert! Merker det når jeg blir kommandert på trening også. På trening går det så bra at jeg øyner et håp om opprykk en gang, liksom!

Anne- Line sa...

Her var det oppdatering ja! :-)Kjempefin.....
Blir nok opprykk nå skal du se! ;-)