søndag 21. mars 2010

Logg fra dagens treningsøkt

Resymé fra dagens treningsøkt i strålende solskinn på gårdsplassen:

Dekk - Tok ikke tida på hvor lenge hun lå, men passet på å trene dekk mens ungene lekte Boksen går rundt oss, så utfordringen var i hvert fall stor nok ...! ;) Her er vi 95% i mål, dvs. hun er mer enn godt nok herdet for å klare en 4 minutters fellesdekk i konkurranse med relativt store forstyrrelser.

Fri ved fot - gårdsplassen er litt for liten for noe særlig god trening på springmarsj, men vendinger og korte forflytninger er også fint å få trent på. Fokuserte særlig på "bakover" i dag, da hun har en tendens til å svinge litt mot venstre med baken - og det vil jeg helst ikke ha, selv om hun retter seg opp igjen ved holdt. Rett og fin rygging rett bakover må vi få til! ;) Og hvis jeg kan klare å bruke samme bevegelsesmønster i konkurranse som på trening vil det antakelig høyne karakteren et hakk!

Sitt under marsj - er som den var på siste konkurranse, mangler kanskje den siste prosenten med "klask" i bakken, men er helt ok. :) Når jeg ikke har så mye annet å plukke på kan jeg vurdere å gjøre noe med hastigheten ned i sitt, men siden det slett ikke er så galt slik det er, så skal jeg la det være foreløpig. Fikk jo 9 på debuten, og det er godt nok mht. 1. premie i hvert fall :)

Innkalling fra dekk, med stå og dekk - fungerer bra hvis jeg bruker håndtegn istedet for kommando. Mulig jeg kommer til å bruke det ei stund til, men faser nok gradvis inn kommandoord igjen siden jeg syns øvelsen er finere slik. Men for å "redde" en 1. premie på neste konkurranse blir det håndtegn - helt sikkert ;)

Fremadsending med dekk og på plass - morsom øvelse som Sari elsker :) Fungerer bra stort sett hver gang :)

Apportering over hinder - går egentlig greit hver gang, men siden hun galopperer ut og traver inn er farten inn fortsatt mulig å øke, og ut og inn skal jo helst være i samme tempo også. I løpet av to-tre repetisjoner i dag med større avstand frem til hinderet og et lengre kast og belønning på rett sted hadde vi galopp både inn og ut. Opptaket var også veldig bra i dag, så her burde karakteren kunne øke til 9 kanskje? Jeg må passe på at avstandene blir de samme på neste konkurranse så vil det nok gå bra... ;)

Apportering av metallgjenstand - her har jeg bare måttet bite i det sure eplet og surret på noen smale striper med tape igjen. Med åpne felter på 1 cm imellom hver stripe tar hun apporten med glød og iver, så jeg har tro på at en gradvis fjerning av tapen vil få denne øvelsen i mål. Sist ble all tapen fjernet på en gang, og det gikk nok litt for fort rett og slett. Det ble jo altfor lite trening på metallapporten pga kulda også, så dette kommer nok til å løse seg bare jeg gir det litt tid, - må jo ha trua på det så klart!! :) Slik det er nå er det kun metallapporten som hindrer meg i å melde på til en ny konkurranse med tro på 1. premie i siktet...

Neseprøve - er snart i mål. (Denne øvelsen ble tatt inne i stua med en gang vi kom inn igjen etter å ha vært igjennom de andre øvelsene ute.) Det gikk veldig fint, og Sari viser helt klart at hun vet hvilken pinne som er riktig å komme med. I dag ble ikke de andre pinnene forsøkt plukket opp heller, så jeg merker fremgang her - uten tvil. Men heretter skal jeg prøve å ta denne øvelsen ute, for hvis det blir flere repetisjoner er det lett for at det lukter av meg også på gulvet under pinnene, og da blir det rot i plukkinga! Og ved plassering av pinnene ute skal det benyttes nytt område for hver repetisjon, - også skal det rett og slett ikke være for mange repetisjoner heller da!! Lett å bli for ivrig! ;)

Kontroll over hunden på avstand - her ble det 8 - 10 cm fremdrift på 6 forflytninger, og syns ikke det er så galt, men det kan jo selvsagt bli bedre... Med 4 i koeffisient teller jo øvelsen en del. Øvelsen i dag var akkurat som på siste konkurranse, og da ble det 8,5. Holder jo til 1. premie det, men det forutsetter jo at resten er bra... Må nok jobbe mot 0 cm forflytning likevel! ;)

Hvis vi hadde gått konkurranse neste uke, - hvor mye poeng er det realistisk å gjette på at vi kunne vi fått da tro?? Tja... Forutsatt at vi gjør det vi kan (inkl. neseprøven) og ikke klusser det til med mer konkurranse-fomling enn vi pleier...? Er jo optimist som alltid jeg, og gjetter (håper!) på 38 + 22,5 + 27 + 32 + 36 + 27 + 0 + 32 + 34 + 8..., det blir 256,5 poeng. Altså kan det gå an - med ett halvt poengs margin(!) ;) - å karre til seg en 1. premie, selv med 0 poeng på metallapporten... He-he... :-P Det er da lov å drømme...? Jeg vet jeg ville slappe litt mer av i kommende konkurranser med opprykket i boks! Neste mulighet kan bli siste helga i april. Da er det mange konkurranser innen en grei radius eller rekkevidde fra oss. Men det kan nok bli lenger til - er da litt realist også...! Det har det liksom med å dukke opp noe uventet på konkurranser...! ;)

5 kommentarer:

Isabella Grandalen sa...

Dere er flinke! :) Stå på videre, bare dèt som kan gi dere opprykk :) Xpress og jeg reiser til Nidaros Brukshundklubb 24. april. Skulle vi forresten tatt en ute-treningsøkt sammen igjen snart....? :)

Anonym sa...

Å nemen...trener dere. :-) flinke dere er da! ;-)
Hvor har du tenkt å melde på til neste konkurranse? Er jo bare å melde på når hun fungerer så bra! :-)

Larsens "Angels" sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Larsens "Angels" sa...

Ble to like kommentarer her gitt. Det var ikke meningen! :-)

Linda sa...

Blir gjerne med på en utetrening igjen snart jeg!! ;) Send meg en SMS da vel, - så blir vi enige om tid og sted. :-D