mandag 30. november 2009

Saris mamma fikk 6 valper i natt!! :-)

Da jeg våknet i dag så jeg det hadde tikket inn en koselig melding fra Saris oppdretter Caroline: Saris mamma Saeta hadde fått 6 valper i løpet av natta, fire tisper og to hanner! :-) Selv om jeg egentlig ikke vil innrømme det kjenner jeg at jeg blir litt "valpesyk"... ;-) Tror jeg må spørre om det passer med en "barselvisitt" når valpene blir store nok... :-)

Ellers har det vært en fryktelig travel tid siste måneden, med ekstra mye jobbing hele uka og (minst ett) arrangement hver helg. All ledig tid må så deles mellom ungene, deres faste aktiviteter og trening/tur av Sari. (Og husarbeid - hva er det?!? Et "fremmedord" jeg har glemt betydningen av...) Det som taper først er altså pc-tid, bearbeiding av foto og videoklipp, internett og ikke minst blogging... Slik er det bare! Den siste tida har vært alt annet enn begivenhetsløs, og har vel egentlig hatt mer å skrive om enn ellers, så jeg får ta en kort oppsummering av den siste måneds "happenings"... ;) (Bedre sent enn aldri...!)

30. oktober:
Hentet ungene etter halv skoledag og reiste derfra rett til Oslo. Vi parkerte på Grorud og tok t-banen inn (faktisk en helt ny opplevelse for Lisa og Kenneth som dermed må innrømmes ikke er særlig urbane...) , rakk en kjapp "lunch" på Burger king før vi trasket ned til Oslo Spektrum hvor vi så Walking with dinosaurs! En imponerende forestilling med tonnevis ;-) av informasjon om både dinosaurene og tidsepokene de levde i. De vaset rundt på gulvflaten i Spektrum i full størrelse, og særlig langhalsene var jo et imponerende skue der de nådde nesten helt til taket. Det var vanskelig å ta gode bilder med mobilen der, men fant dette på Youtube:


31. oktober:
Halloween...!
Kommentarer burde vært overflødige, men... Vi prøver (hvert år!) å tone denne kvelden ned til det absolutte minimum, da jeg overhode ikke har sansen for å ringe på til folk for å tigge om godteri. I år klarte vi å få gjennomslag for å droppe hele rundturen mot å be noen venner på taco, godteri og  DVD-film. Mens vi spiste ringte det på døra, og med - forståelig nok - en bjeffende Sari møtte vi fire skjelett med svære dødninghoder i forskjellige farger utenfor. Til tross for at jeg holdt Sari i halsbåndet ble de livredde, slenge ut noen knapt forståelige kommentarer om hunden og styrtet avgårde før vi rakk å holde frem godisskåla engang. Og som om det skulle være vår feil at de var så himla pysete, takket de for seg med å kaste rå egg utover inngangspartiet vårt. Koselig! :-( (Neste år skal jeg være bedre forberedt og annonsere på finn.no under følgende overskrift: "Kollosalt stor og kjempesinna schæferhund ønskes leid for Halloween...") ;)

1. november:
Alle helgens dag, og i sterk kontrast til kvelden før gikk Lisa, Sari og jeg tur i skogen for å samle litt "grønt" til gravpynt på min fars grav. Det var veldig koselig, vi knipset noen mobilbilder da også, av Sari...


...og en "flodhest" Lisa oppdaget i bekken.

Og slik ble buketten vi la på graven litt senere på formiddagen


7. og 8. november:
Denne helgen ble tilbragt i Letohallen, Eidsvoll. Sammen med Anne-Line, Vesla og Sari dro vi (mer eller mindre) forventningsfulle avgårde til utstilling i Letohallen. :-) Der møtte vi Caroline som heldigvis tok seg av både styling og vising av Sari begge dagene.

Sari ble aldri anskaffet for å være vårt store håp i utstillingsringen, ikke at jeg ikke mener hun er pen, for oss er hun den vakreste i hele verden :), men jeg har visst hele tiden at hun antakelig kom til å bli ganske stor! Dessuten er det i lydighetsringen hun skal "gjøre karriere"... ;) Men det er nå engang ganske morsomt å prøve seg likevel, og dessuten en nødvendighet hvis vi noengang skal kunne oppnå tittelen Norsk Lydighetschampion. Tittelen N Lch tildeles kun dem som i tillegg til 1. premiene man må ha i LP-ringen, også har minimum 2. premie på utstilling. Da vi møtte Caroline på Ekeberg tidligere i høst fikk jeg (på tross av størrelsen) forventninger om i hvert fall å få den nødvendige 2. premien, men var nå litt urolig likevel da... Rødt og blått er helt ok, - gult hadde vært litt kjipt... ;)

Men på lørdagen gikk det veldig bra! Ble veldig fornøyd med en 1. premie og dommeren antydet attpåtil at hun kunne ha fått mer (underforstått HP eller CK) hvis hun hadde hatt mer pels! (Men en slik kommentar er helt uoffisiell selvfølgelig, men hyggelig å høre likevel!)

Så er det da ganske utrolig hvor fort man blir bortskjemt... På søndag var håpet om 1. premie ganske mye større enn det hadde vært på morgenen dagen før... ;) men dommeren syns bl.a. hun hadde for store og lette ører. Hun fikk 2. premie, - pga. høyden! (Sari ble målt begge dagene, - 37,5 på lørdag og 40 på søndag, - vokser fort i den alderen gitt... ;) Nå skal det vel innrømmes at hun sto litt bedre på søndag enn lørdag, siden hun da hadde funnet ut at måleapparatet ikke var noe å bekymre seg for... Antakelig er riktig høyde et sted midt i mellom.) Kritikkene vil bli scannet og lagt ut på haynes.no når (el. hvis) jeg får tid... ;) Så får vi se om det blir flere utstillinger i framtida når pelsen har kommet bedre på plass. Uansett har hun det hun trenger av utstillingsresulater nå, og takker Caroline for kjempegod hjelp begge dagene!



Caroline gjorde det ellers knallbra med sine hunder i Letohallen! Gøy å se henne vinne gruppefinalen med den fabelakig blide og trivelige tricoloren Stitch som tross alt bare er junior enda! Nydelig hund som jeg håper vi får se mere til!


Anne-Line og "heeleren" Vesla gjorde det knallbra begge dagene. Vesla var jo alene i utstillingsringen, og en vakker og snerten liten snelle med tonnevis av sjarm er hun jo, så hun ble BIR med cert begge dagene! Gratulerer! :) Vesla har sin egen blogg, og du kan finne masse bilder mm fra Letohallen her.



Caroline og Anne-Line i gruppefinalen lørdag.


Helgen den 14. og 15. november ble brukt til baking og forberedelse til 40 års lag, og den 16. til 17. var jeg på hotelltur med jobben (Gjøvik kommune). Avdelingen jeg jobber i hadde fire 60 års jubilanter å feire, og dette ble kombinert med seminar og alternativt julebord (dvs. tur istedet). Hadde det kjempehyggelig, og rakk såvidt hjem for å finne lage litt mat, siden broren min og familien fra Skytta skulle komme på besøk. Vi hadde Taco til middag, og dajm-iskake og sjokoladekake til kaffen etterpå. (Namm....)

19. november:
Møte med takstnemda, (dvs. årsaken til alle de ekstra arbeidstimene gjennom oktober og november).

20. november:
Feiret 40 årslag med 13 gjester hjemme! En utrolig hyggelig og morsom kveld - som ble akkurat slik jeg ønsket meg!! :-) (eller nesten - siden det var tre stykker som ikke kunne komme, men ellers var det ganske så komplett!)

21. november:
Feirer mer...! (Det har vært en heftig tid for kaloritelleren dette her... Kommet helt ut av tellinga faktisk!) Denne kvelden hadde vi Roys familie på middag (og kaker...)

22. november:
Roys svogers bursdag, så da ble det kakelag igjen da... ;) Det tyter snart krem ut av ørene... :-D

27. november:
Et par av dem som det ikke passet for forrige fredag kom på middag denne fredagen istedet, og det var kjempehyggelig!

28. november:
Måtte vi jo selvfølgelig til årets "happening" Dogs4all på Lillestrøm! Dro hjemmefra halv sju på morgenen sammen med Kristin som heldigvis hadde påtatt seg å kjøre, så slapp jeg å bekymre meg for inntaket av øl og vin kvelden føre...
Det er helt utrolig hvor mye mer de har greid å få til med denne utstillingen siden de flyttet den fra Vikingskipet på Hamar til Norges Varemesse, Lillestrøm. Det er mye bedre plass, og programmet av seminarer, oppvisninger og stands (med "alt mulig" du kunne prøve med egen hund) var variert og med flere interessante tilbud. Vi hadde i hvert fall blinket ut en haug med "greier" vi måtte få med oss, men rakk vel bare et bittelite utvalg av det...Det var vel bare fordi det var så mye annet som fanget interessen, så dagen var på ingen måte mislykket fordet! Vi skulle ikke "parkere" ved en utstillingsring, bare se på de vi kjenner :) Men så klarer vi ikke å gå ifra; skal bare se litt til - må jo se hvem som blir BIR/BIM osv... ;) Det er vanskelig å ikke bli engasjert ja, - må vel bare innse det! :)

Her er Tíbra (Leading Angel's Cherish Thornapple) - fantastisk fin frøken, kun 9 mnd gammel, eier Caroline Mauseth/Eagermind. Gratulerer som 2. beste tispe! Tar jeg ikke helt feil mener jeg å huske at både BIR- og BIM-hundene også var "Thornapple"-hunder...(?)



BIR (hannhunden til høyre) og BIM!


Men vi rakk i hvert fall å få med oss en demonstrasjon av en førerhund i arbeid, samt en lang prat med hundens eier, - artig og interessant! Vi kikka litt på Flyball-oppvisningen (Artig - siden vi prøvde oss på denne aktiviteten tidlig på 90-tallet!) Og ikke minst fikk jeg en prat med Lennart på HundCampus! Det gjorde meg ikke mindre lysten på å delta på kurs i spesialsøk der... Kanskje bursdagsgaven min (som egentlig skulle gå til tur til Crufts...) blir brukt på å lære spesialsøk istedet...? - Ikke umulig!! ;) Kursene kunne visstnok tilpasses hver enkelt ekvipasje, så hvis noen er interessert i å være med, - let me know...! ;)

Og i dag er det altså 1. søndag i advent...! Dagen i dag har jeg hatt en laaang tur med Sari - det var ufattelig deilig å gå i skogen i dag, etter all traskingen på betonggulvet på utstillingen i går. Siden har vi montert nye hyller og et nytt bord og malt siste strøket på vinduet i Lisas rom i dag, og vært hos mor og spist middag. :)

Så nå skal jeg legge meg - og er jeg heldig drømmer jeg om søte små sheltievalper som ligger trygt, godt og varmt rundt mammen sin i valpekassa i Ramnes... ;)

7 kommentarer:

Isabella Grandalen sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Isabella Grandalen sa...

Åh, så koselig! :) Gratulerer til Sari som har blitt "storesøster"! Xpress blir "storebror" på julaften om alt går etter planen... :)

Caroline sa...

Klart det er lov å besøke :) Men du, de bildene du skulle legge ut? *ler*

Linda sa...

Bilder kommer i kveld! ;)

Linda-beth sa...

Dessverre ble det tatt en del dårlige bilder på Dogs4all... Det var litt for mørkt for den ikke helt lyssterke zoomlinsa mi. Det ble bedre da jeg skiftet over til 50mm-linsa, men de ble ikke så mange da. Men nå er de som ble ok i hvert fall lagt inn! :-) Og jammen måtte jeg både legge til og trekke ifra litt på teksten også! ;)

Caroline sa...

Se der ja, det var kommet bilder jo! Jeg blir suuperglad om du hadde orket å sende meg bilder i større oppløsning av Stitch, Mokka og Tíbrá, gjerne også av Sari så jeg kan legge det til på hjemmeside/blogg etterhvert. Vi har også fått oss blogg: http://eagermind.wordpress.com

Caroline sa...

Pssst, nå er de veldig søte de som tasser rundt her altså *ler* Jeg kommer til å beholde to stykker, så om dere ikke rekker noe besøk får Sari hvertfall hilst på to av halvsøsknene ved en senere anledning :)