søndag 13. september 2009

Litt fra helgens gjøremål...

Helga har (som vanlig) gått med lynets hastighet!

Lørdag hadde jeg besøk av Anne Line, - et eget lite "workshop" for å få på plass bilder, linker etc. i bloggen til Anne Line. Men det viste seg å være lettere sagt enn gjort, så det hele endte med at hun byttet over til "Blogger" hun også ;)

Søndag skulle vi jo gjerne ha rukket oppom Øverby på "Øverbydagen", men det ble det for travelt til her... Kenneth var bedt i bursdag hos kompisen sin, og det skulle være karneval. Kenneth skulle være hai, og bruke et kostyme jeg sydde til Lisa for et par år siden. Dette kostymet har et svært haigap med buksebein hengende ut, - det skal liksom se ut som haien har slukt et menneske, også kunne man stikke armene inn i buksebeina og hyle og sparke med "beina" ;) Veldig morsomt...! :-D Men så var det det at disse buksebeina var en av Lisas gamle bukser, med paljetter o.l. - Litt jentete kan man si - så det ville ikke Kenneth ha der. Dermed ble det litt fiksing, som jo gikk helt fint, men jeg undervurderer alltid tida slikt kommer til å ta! Det ble rett og slett litt småtravelt, og var såvidt i land et snaut kvarter føre bursdagen skulle begynne (klokka ett). Men kostymet ble råtøft, og Kenneth var såå fornøyd!! Det er veldig mye fint å få kjøpt, men jeg syns nå at det er litt ekstra sjarm med noe som er hjemmelaget jeg da... ;)

En veldig stor og farlig hvithai har tenkt å spise opp Spiderman... Uoæææææ....!!!
Foto: Frode H. Lund

Jaws!!!
Foto: Frode H. Lund


Klokka ett skulle vi også rekke ned på Kallerud for trening med hundene. Jan hadde tatt initiativ til trening - (kjempefint tiltak!! - og ja takk, gjør det mer!), - og hadde på forhånd advart oss om at den skulle starte klokka ett, med fellesdekk klokka 13.25, sharp! ;) Det skulle være "full pakke" med ringbånd, dommer, kommandering etc. - Prøve å sette oss litt under press, for å få til en setting som blir så lik en reell konkurranse som mulig - men med mulighet for å belønne hundene i ringen. Det funket det, og jeg syns vi hadde en bra treningsøkt.

Nå har jeg og Sari egentlig ikke kommet langt nok med klasse 3 til å sette de helt sammen til komplette øvelser, og er mer på moment-nivå på de fleste øvelsene. Men vi tok noen av dem som er mest ferdig: fri ved fot, innkalling med stå og dekk og apportering av treapport over hinder. Føler alltid jeg går litt rotete når jeg blir kommandert, og i dag var intet unntak... Men jeg håper det ikke er så ille som jeg har følelsen av... ;) Sari rota litt på hoppinga med apporten, - det har hun ikke gjort før, men så er det også ganske lenge siden jeg trente denne øvelsen sist, og hun har jo ikke gjort den øvelsen mange nok ganger til at den har blitt skikkelig befestet. Men det er det fort gjort å glemme i farta, og da måtte vi ha noen forsøk på å få frisket opp i Saris hukommelse... Men det ble bra til slutt! ;)
Utenfor ringen etterpå holdt vi på med deler av neseprøven, særlig det å holde uten å tygge og et pent opptak. Bruker klikker til dette, og det gikk riktig bra. To hele wienerpølser forsvant i en fei ;) Sari kan nå sitte lenge med neseprøva i munnen uten å tygge, men under bevegelse var det ikke så lett. Jeg endte med å bruke samme fremgangsmåte her, - unngikk tygginga ved å gi henne neseprøvepinnen mens vi var i bevegelse, og var veldig fornøyd med den oppdagelsen... :)

Sari hadde faktisk 2. dagen med løpetid i dag, og det så ikke ut til å påvirke henne under treninga. Hun er mer intens i snusinga enn ellers, og er egentlig litt "tett i øra" når jeg roper (hun "skal bare" først...). Men under lp-treninga merket jeg ingen forskjell, og det er bra. Tyder på at dette er så morsomt at det vinner over alt det andre... Håper vi ikke var til stor ulempe for de med hannhunder på treninga i dag (!) :-S - men faktisk så mener jeg dette er noe de med hannhunder bør trene på, - og da må da en tispe rett i startgropa for løpetid være helt ideelt. (Høyløpsk blir i overkant fristende - og er bare for "viderekomne"... ;)) Før eller siden møter man løpske tisper under konkurranse - selv om de egentlig ikke kan delta, og dessuten vet man aldri hvem el. hva som har trasket over området før ringen ble satt opp. Sier som Terje Østlie sa da han var i klubben og holdt foredrag i fjor: Du skal ha trent på alt som kan dukke opp! (Aller helst noe som er enda vanskeligere, slik at alt under konkurransen virker lett...!)

Vi hadde også ei økt med avstandskommandering. Sari beveger seg kjempefint, - ikke lynfort, men ikke tregt heller, - og hun gjør det uten forflytning hverken fremover eller bakover. Jeg står foreløpig ganske nært, ca. 1 1/2 - 2 meter unna (varierer), og har tenkt å øke avstanden gradvis og forsiktig. Og innen vi har kommet så langt at jeg står på motsatt side av ringen, skal hun ha blitt så drillet på hva som er riktig bevegelsesmønster at hun gjør det samme hver gang - håper jeg ;)

Men nok en gang en stor takk til Jan for initiativet til treninga i dag - det var toppers!! :)

Ingen kommentarer: