torsdag 16. oktober 2008

Helt vilt!

Det ble så utrolig masse vilt i dag...

Vilt 1:
Jeg fikk Lisa med på Saris luftetur i dag, - koselig med selskap! På vei hjem bestemte vi oss for å krysse et par jorder. (De henger nesten sammen, bare brutt av et smalt belte med skog imellom. Da vi krysset det første jordet slapp vi Sari løs, og hun løp imellom oss, frem og tilbake. (Sari: "Gjeterhund jeg, skjønner dere, og da er det fryktelig stas å løpe imellom flokken min - er jeg ivrig nok kan jeg kanskje klare å få samlet dem igjen...")
Men jeg er litt opptatt av å passe på at det ikke skal bli masse stress for hunden, eller at jaktlysten skal stimuleres/trigges ytterligere. Hun er (enn så lenge) ganske flink til å la joggere passere uten å ta helt av (med mindre de jogger forbi helt "oppå" oss), og det ønsker jeg skal fortsette. Derfor ba jeg Lisa om å stå stille når hun ropte på Sari, og når Sari kom løpende etter henne. Så da vi kom ut på det andre jordet sa Lisa at hun hadde så lyst til å løpe litt, og om ikke jeg kunne ta Sari i bånd litt. Jeg koblet på båndet og Lisa satte avgårde. Halvsekundet etter kommer fire rådyr ut fra skogen på høyre side, og alt jeg kan få sagt er "Lisa se!!!!" Hun kan jo ikke unngå å se dem der de krysser jordet bare 5 meter foran nesa hennes og løper inn i skogkanten til venstre. WOW! Det var skikkelig nært! Og veldig kult! Sari var helt på styr, - ville gjerne ha løpt litt sammen med rådyrene ja! Dem der var det skikkelig fart i...! :-) Og jeg var SÅ GLAD for at båndet hadde blitt koblet på det lille sekundet før de kom brasende ut fra skogen!

Vilt 2:
Klokka var tett ved elleve i kveld, og jeg og Mette kom kjørende hjem fra "skravlemøte" hos en felles bekjent. Jeg hadde akkurat sluppet Mette av i innkjøringen hennes og rundet låven til naboen nedenfor oss da jeg ser noe stort bevege seg i ytterkanten på billysene. Jeg tramper på bremsen så hjulene står stille (!) for ikke å treffe tre elger som hopper over gjerdet og ut i veien. To fortsetter oppover veien foran bilen, mens den tredje hopper over et gjerde til - inn i hagen vår. Den "beiner" tvers igjennom hagen vår og slår til slutt følge med de andre opp innkjørselen til naboen på oversiden. "Det var nære på", tenkte jeg, og gikk inn for å slippe ut Sari på tissetur føre natta. Ute kobler jeg på langlina - best å være "føre var" her... Og ganske riktig... Nesa går rett opp i lufta, halen står som en kost rett opp og det kommer et kort, bittelite knurr!! Så festlig! Sari har jo ikke verken sett eller hørt elgene, men hun vet at det har vært dyr der ja! Hun løper rett opp på oversiden av gårdsplassen vår, ut på gresset og slår rett inn på elgens spor. Den har satt veldig tydelige fotavtrykk på det rim-frosne gresset. Kult å se! - Og så gjerne jeg skulle hatt det på film...

Det ble ikke noen tissing... Sari hadde ikke tid...! Hun løp rundt og været med både halen og nesa høyt i sky så lenge at jeg ble lei det og gikk inn igjen. Får nok tisse in the morning du frøken snupp... - "Dronningen av Saba!" (eller Tollerudvegen 14...) ;-)