tirsdag 2. september 2008

På treningsplassen ved Bikkjehuset mandag 1/9-08

På tide å få noen ord ned på papiret igjen... - på høy tid faktisk! ;-) Denne bloggen var liksom ment å fungere som en slags treningsdagbok, men med frekvensen på innleggene så langt vet jeg ikke helt... Ja, ja - jeg får heller være fornøyd med at her fins det et forbedringspotensiale, og det kan igrunnen bare gå en vei herfra: oppover! :-)

Treninga i går kveld var totalt sett brukbar tror jeg. Kom litt sent, ca. 10 min etter at miljøtreninga var begynt, og bare hev med med. Hadde litt karbonaderester i små terninger i lomma, og Sari syns nok det var en bra avveksling fra Frolic-bitene hun vanligvis får som betaling. Likevel var "fot"-øvelsen litt upresis, men det er nok naturlig med tanke på oppstarten av treningsøkta. Jeg burde vite bedre enn å hive med på den måten, men på den annen side har hunden godt av å erfare at alt ikke er helt A4 hele tida. Alt bedret seg etter hvert, og mot slutten av treninga hadde hun et par flotte "stå"-momenter. Veldig fornøyd med det, siden det er veldig lenge siden hun har gjort det.

Kort oppsummering av treninga:

Kl. 18.45 - 19.15
Ca. 8 ekvipasjer på plassen.

"Fri ved fot"
Gikk rundt i ring etter hverandre. Sari har bra kontakt, er flink til å konsentrere seg om meg, og bryr seg relativt lite med de andre på banen. Dog finnes det rom for forbedringer. Hun har lett for å fokusere for mye på min vestre hånd, derfor begynte jeg å bruke klikkeren for direkte øyekontakt, etterfulgt av godbit fra hånda. Så klar forbedring på kort tid, uten at vi er helt i mål - trenger mer trening på samme måte.

"Innkalling"
Tjuvstartet litt på første forsøk, og rumpa var nok 5 cm over bakken når jeg ropte "på plass", men rakk ikke å registrere det før det var for sent så jeg valgte å overse det og kjøre øvelsen som vanlig. På "innkalling" nummer to valgte jeg å la være å kalle inn, og avsluttet med å gå tilbake til utgangsstilling, pga. tjuvstarten.


"Tannvisning"
Kommanderte Sari "På plass". Hun reiste seg og trakk seg litt tilbake når tennene skulle "sjekkes". Det var Solveig som var treningsansvarlig og hun hadde leverbiter i lomma...(!) Så hun avledet med en liten smakebit, løftet litt på lippa, og serverte enda litt godis. Tror det ble en positiv erfaring for Sari, som erfarte at et relativt fremmed menneske bød henne på godis litt utenom det vanlige. (Hoppet oppetter Solveig flere ganger senere i treninga i håp om å karre til seg mer godsaker... ;-)) Ser frem til å prøve flere ganger, for på litt sikt å kunne klare gjennomføring med rumpa plantet på bakken. Bør nok legge inn mer trening på dette med kortere intervaller imellom enn det har vært til nå.



Kl. 19.30 - 19.45

Alene på plassen.


"Hoppe gjennom armer"
Holdt venstre hånd inntil veggen på "Bikkjehuset", og lokket henne fremover med høyre hånd. Sari hoppet over og jeg klikket + godbit et par ganger.


"Hopp over hinder"
Gikk veldig fin fri ved fot, hoppet villig over hinderet (som sto i riktig høyde i forhold til skulderhøyden - har tidligere kun hoppet på lavere høyde.) Også er hun veldig flink til å søke seg tilbake på plass etter hoppet. Hadde to pene hopp! Og atter en gang burde jeg hatt vett til å stoppe der... Neste forsøk hadde hun skjønt lunta, og holder dermed litt for høyt tempo inn mot hinderet. - Blir så ivrig, ama...! (Både hund og eier - på hver sin måte!) :- ;-)


"Stå under marsj"
Hadde to nydelige stå-momenter på de to første forsøkene, og jeg burde hatt vett til å gi meg der, siden det er så lenge siden vi har trent "stå". Ved disse to fikk hun belønning i form av ball kastet bakover ganske umiddelbart etter at hun stoppet. Men så hadde jeg så lyst til å øke avstanden litt, og gå litt lengre unna før belønning. (Må jo prøve å avansere til sammensetting av hele øvelser snart...) Så jeg brukte klikkeren for å markere en bra "stå", gikk ca 5 meter videre og kastet ballen bakover. Hadde vel to slike, øvelsene ble helt ok, men de to første var nok et lite hakk bedre i hovedmomentet.


MEN SARI ER EN FLINK HUND SOM SKJØNNER UTROLIG MYE, OG STORT SETT GJØR MER ENN JEG EGENTLIG FORVENTER AV HENNE. (Og hvis jeg luker bort egne dumheter og selv gjør som jeg forventer av meg... - ja, da kan dette bli veldig bra!)

FLIIIINK JENTE SARI!!! GULL-UNGEN!!! ;-)


Ellers trenger jeg nok ei lita notisbok i lomma, så jeg kan notere detaljer underveis i treninga. Glemmer fort... ;-)

Også savner jeg å ha et treningsmiljø rundt meg, slik som det var "før i tida", da vi var mange som konkurrerte og trente sammen... :o) Hadde hatt nytte av en liten "gjeng", ikke minst en som kan "sette seg på meg" når jeg blir for ivrig og fortsetter å trene der jeg egentlig burde ha stoppet... :-D

Ingen kommentarer: